top of page
Banner.png

Verbondenheid en Respect
We bieden ruimte en mogelijkheden aan om een toekomst te ontwikkelen. Wie naar school komt, creëert banden met medeleerlingen, leerkrachten en ondersteunend personeel. De school is een gemeenschap die draait rond leren en ontwikkeling. Een gevoel van verbondenheid en wederzijds respect komt het opgroeien van een jongere ten goede.

Leren Leren en Leren Leven
In het OLV staan niet alleen leerprestaties centraal, maar ook de leefhouding is belangrijk. Gedurende de jaren dat jongeren bij ons school lopen, zijn zij allemaal op hun geheel eigen wijze onderweg naar volwassenheid. In die tijd willen wij hen niet alleen kwaliteitsvol onderwijs aanbieden. Vanuit het besef dat de wereld en de maatschappij constant veranderen, zal het OLV altijd een attitude promoten die jongeren er toe aanzet om bij te leren, hun eigen interesses en talenten te ontwikkelen, engagement en verantwoordelijkheid op te nemen en reflectief in het leven te staan. Elke leerling mag zichzelf zijn en leert op een respectvolle manier dat ook anderen
zichzelf mogen zijn.

Samen
Niemand staat er alleen voor, we willen samen school maken. Door middel van transparantie, participatie en rechtstreekse en persoonlijke communicatie willen we actiegericht zaken aanpakken. Om te werken aan de toekomst van de jongeren is samenwerking tussen jongeren, ouders, school en externe partijen onontbeerlijk.

Kwaliteit en Zorgzaamheid
Binnen het OLV streven we iedere dag weer naar kwaliteitsvol onderwijs. We maken dit waar door onze leerkrachten uitgebreid te ondersteunen in hun professionaliteit. Door middel van bijscholingstrajecten en interne reflectiemechanismen willen wij onze leerkrachten pedagogisch, didactisch en vakspecifiek vormen. Op die manier zijn zij klaar voor de uitdagingen van het onderwijs anno 2024. We willen graag de professionaliteit van de leerkracht zo volledig mogelijk tot zijn recht laten komen. Daarbij bieden we ruimte aan leerkrachten én leerlingen om interesses en mogelijkheden te verkennen en te ontwikkelen, met oog voor elkaar, elkaars zwakke punten én elkaars sterke punten. We engageren ons om in dit streven naar kwaliteitsvol onderwijs een speciale rol toe te kennen aan ‘zorgzaamheid’. Dit is volgens ons het voornaamste kenmerk van de relatie tussen leerkracht en leerling.

Elke school heeft zijn eigen identiteit. Elke school heeft zijn eigen visie.

Wat willen we bereiken met onze jongeren?
Waar staan we voor?

De vier waarden die in onze vingerafdruk staan, vormen het uitgangspunt voor het onderwijs dat we in het Onze-Lieve-Vrouwinstituut willen aanbieden.
bottom of page