Onderwijs vandaag voor de wereld
van morgen
​
Op het OLV kiezen wij voor een traditionele vorm van onderwijs. Daarbij staat de leerkracht centraal (teacher directed). Onze leerkrachten zijn stuk voor stuk specialisten die het best tot hun recht komen wanneer ze vanuit hun passie via hun expertise onze leerlingen enthousiast maken.
​
Tegelijk beseffen wij dat vandaag in een veranderende maatschappij het onderwijs van gisteren niet de antwoorden heeft op de vragen van morgen.
​
Daarom zitten in ons onderwijsconcept ook heel wat vernieuwingen:
​
Hybride Leren (eerste jaar A-stroom)
In het eerste jaar kunnen onze leerlingen naast Latijn ook kiezen voor het pakket Hybride Leren waarin de klemtoon ligt op zelfstandig werken en het ontdekken van de eigen talenten.
Hybride Leren is voor ons een verlengstuk van reguliere lessen, waarbij we praktijkgericht en ervaringsonderwijs centraal stellen. Hier bieden we ruimte voor remediëring, verdieping en het volgen van individuele interesses, op het tempo dat past bij elke leerling. Coaches, leerkrachten en leerlingbegeleiding ondersteunen deze ontdekkingsreis.
Onze leerkrachten stappen af van hun individuele eilanden en werken samen om geïntegreerde opdrachten aan te bieden die de doelen op een holistische manier benaderen. Ze leren samen en van elkaar door groepswerken, verbindende activiteiten en samenwerking om tot prachtige eindresultaten te komen.
Ons doel is een omgeving te creëren waarin leerlingen worden aangemoedigd te leren van hun successen en mislukkingen. Het thema 'Leren Leren' wordt behandeld en dient als aanzet voor verdere groei in de komende jaren, met lessen en praktijkgerichte activiteiten. Zo willen we niet alleen kennisoverdracht faciliteren, maar ook de vaardigheden en mentaliteit ontwikkelen die leerlingen nodig hebben voor een succesvolle toekomst.
Projecten (tweede jaar A-stroom)
In het tweede jaar kiezen alle leerlingen een basisoptie, waarbij gedurende 5 uur per week aan zeer specifieke leerplandoelen wordt gewerkt.
In navolging van het hybride leren in het eerste jaar, willen we ook in de basisopties met projectvormen aan de slag.
De eerste graad is een 'brede eerste graad'. Dit betekent dat elke leerling gedurende 27 uur identiek dezelfde leerstof verwerkt om klaar te zijn voor de tweede graad. De overige 5 uur worden 'basisoptie' genoemd en hebben tot doel kennis te maken met een bepaald domein.
In onze school zijn dat:
​
-
Economie en Organisatie
-
Maatschappij en Welzijn
-
Moderne Talen (3u) en Wetenschappen (2u)
-
Wetenschappen (3u) en Moderne Talen (2u)
Een keuze voor een bepaalde basisoptie houdt geen bindende keuze in met het oog op het derde jaar. Alle keuzemogelijkheden in het derde jaar blijven dus open (na een A-attest).
Om dit te benadrukken hebben we op het OLV gekozen om op de volgende manier te werk te gaan:
​
-
de leerlingen kiezen een basisoptie die ze gedurende het hele schooljaar 5 uur per week actief volgen.
-
tijdens 2 periodes van ongeveer 6 weken zullen de leerlingen 2 uur van hun basisoptie inruilen om projectmatig kennis maken met de andere basisopties (niet Latijn).
Gezonde Levensstijl (eerste graad B-stroom)
We zijn ervan overtuigd dat de motivatie van onze leerlingen in de B-stroom stijgt als zij zelf een deel van hun leerproces in handen kunnen nemen, succeservaringen hebben en in een groep kunnen werken waarin ze zich gesteund voelen en hebben geleerd samen problemen aan te pakken.
We zien het project ‘Gezonde levensstijl’ als een mooie kans om deze leerlingen praktisch getinte kennis op een coachende manier aan te reiken.
Brede Vorming (derde graad)
‘Wie ben ik? ‘Wat kan ik?’ 'Wat wil ik?’ Deze drie filosofische vragen vormen het uitgangspunt van de Brede Vorming die we in het OLV in de derde graad aanbieden.
Ons team van Vormers werkte een uiteenlopend aanbod modules uit waaruit onze leerlingen maandelijks een keuze maken.
Biodiversiteit op het OLV verbeteren
Verboden Literatuur
Recht en rechtvaardigheid
Spaans en Tsjechisch
EHBO: leer levens redden
DIY: zelf de handen uit de mouwen bij verbouwen
Drama
Programmeren
De Geschiedenis van de Wiskunde
Koken en wetenschap
Schaken
Etc.
Zo bouwen onze leerlingen niet alleen hun eigen persoonlijkheid (Bildung-onderwijs), maar verleggen ze tegelijk een steen(tje) in de wereld van morgen.
​
Technologie (schoolbreed)
Technologie op het OLV is een middel, geen doel. Belangrijker vinden wij dat onze leerlingen in staat zijn om verantwoordelijk en kritisch met technologie om te gaan.
​
Omdat er pas zelfsturing kan zijn als leerlingen eerst zelfbeheersing wordt aangeleerd zien wij het als onze taak om onze leerlingen te beschermen tegen de nadelige effecten van ongecontroleerd smartphone-gebruik.
Daarom hanteren wij op het OLV een streng smartphone-verbod. Dat zien wij niet als een beperking van de individuele vrijheid van onze leerlingen, integendeel als de enige weg naar echte vrijheid, los van afhankelijkheid van menselijke impulsen en commerciële belangen.